مهارت‏ های زندگی

مهارت‏ های زندگی به ما کمک می‏کنند تا در موقعیت‏ های متفاوت، عاقلانه رفتار کنیم. به طوری‏که آرامش داشته باشیم، از زندگی‏مان لذت ببریم و در عین حال با دیگران ارتباط سازگارانه و مفیدی برقرار کرده و بدون توسل به خشونت و یا خودخوری بتوانیم مسایل پیش آمده را حل نمائیم و ضمن کسب موفقیت در زندگی، احساس شادمانی داشته باشیم. کودکان با تفکر انتقادی به دنیا نمی‏آیند ولی می‏توانند آن را یاد بگیرند. این روش به سادگی توسط والدین و آموزگاران معمولی قابل آموزش به دانش ‏آموزان نیست؛ بلکه به مربیان ویژه‏‏ آموزش مهارت‏ های زندگی نیاز دارد.


مهارت تفکر انتقادی

تعریف تفکر نقاد
منظور از تفکر نقاد نوعی از فکر کردن است که به انسان کمک می‏کند تا هر گفته‏ ای را به راحتی نپذیرد، بلکه درباره‏  جوانب مختلف یک موضوع فکر کرده و آن‏ها را بسنجد.



کودکان با تفکر انتقادی به دنیا نمی‏آیند ولی می‏توانند آن را یاد بگیرند. این روش به سادگی توسط والدین و آموزگاران معمولی قابل آموزش به دانش‏آموزان نیست؛ بلکه به مربیان ویژه‌‏ی آموزش مهارت‏ های زندگی نیاز دارد.
تفکر انتقادی توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است.
چقدر تحت تاثیر شایعات، رسانه ها و تبلیغات قرار می گیریم؟
جهت قبول یک خبر، چقدر تحقیق می کنیم؟ آیا راههای کسب اطلاعات و تحلیل آن را می دانیم؟
آموزش این مهارت، نوجوانان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنند و از آسیب های ناشی از آن در امان بمانند.


اهمیت آموزش تفکر نقاد
آموزش اینگونه اندیشیدن به کودک از آن جهت مهم است که او یاد می‏گیرد درمورد هر موضوعی به استدلال پرداخته و دلایل منطقی و غیرمنطقی رد یا پذیرش آن را بیابد.
برای مثال دانش آموزی که تفکر نقادانه را آموخته است، به آسانی در مقابل خواسته‏ دوستانش برای رفتن به یک مهمانی یا مصرف مواد مخدر کوتاه نمی‏ آید و به سمت پیروی از هر گروه یا فرقه ‏ای کشیده نمی‏شود. بلکه او می‏ آموزد به عاقبت کارش فکر کند و از خود بپرسد که آیا انجام فلان کار یا قبول فلان درخواست به صلاحش می‏باشد یا نه؟
با توجه به اینکه امروزه دانش آموزان در معرض اخبار، اطلاعات، اینترنت و انواع شبکه‏ های اجتماعی مجازی هستند، آموزش تفکر نقادانه، به آنان در پیدا کردن مسیر صحیح و گام برداشتن در آن کمک می‏کند. چراکه قبل از پذیرش هر گفته‏ یا وعده‏ای، با خود به چالش می‏پردازند و با نقد کردن آن، نکات مثبت و منفی‏ را می‏یابند.
آموزش دهندگان تلاش می‏کنند تا با کارهای مشارکتی و گروهی، دانش ‏آموز را در فضایی مشابه با موقعیت‏ های اجتماعی قرار دهند و عملاً به او یاد بدهند که چه باید بکند و یا چه کار می‏تواند انجام دهد. وقتی کودک در گروه قرار می‏گیرد، نظرات دیگران را شنیده و فکر می‏کند. از طرفی دیگر، تفاوت‏های بین نظر خود و دیگران را درک کرده و تلاش می‏کند تا با نقد صحیح نظرات، به یک جمع‏بندی راجع به موضوع مدنظر دست یابد.
بنابراین لازمه تفکر نقادانه آن است که فرد به جستجو، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات بپردازد، در پی شواهد واقعی باشد و دیدگاه خود را براساس آن شواهد تغییر دهد. موقعیت و شرایط را به صورت کلی درنظر بگیرد و بتواند واقعیت‏ ها را از فرض‏ ها، حدسیات و عقاید خودش جدا کند. این مهارت در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد و ضعف در آن می‏تواند افراد را در معرض انواع آسیب‏ های روانی- اجتماعی قرار دهد.


یادمان باشد به کودکانمان بیاموزیم که گفته‏ های افراد را نقد کنند نه خود آنان را.



منابع:
1.تفکر نقادانه، به نقل از وبلاگ tafakor110.persianblog.ir
2. تفکر نقادانه، به نقل از سایت fa.m.wikipedia.org
3.مهارت‏ های ده گانه زندگی، تنظیم توسط رحمان‏ مهدی ‏نژاد.
4. مهارت‏ های ده‏گانه زندگی چیستند؟ مهارت تغییر رفتار چیست؟، به نقل از سایت www.persianpersia.com
5. مهارت تفکر نقاد، به نقل از وبلاگ lifeskills.blogfa.com
6. پرورش و ایجاد مهارت تفکر انتقادی، به نقل از سایتwww.taamolnews.ir