«خود مراقبتی» دارای ابعاد و انواع مختلفی از جمله:
خودمراقبتی جسمی، روانی، عاطفی و معنوی است؛
اگر کودکی مشکلات خود مراقبتی داشته باشد، ممکن است:
-
قادر به تغذیه مستقل خود نیستند.
-
برای پوشیدن یا درآوردن لباس، نسبت به افراد هم سن و سال خود به کمک بیشتری نیاز دارند.
-
تحمل پوشیدن لباس های خاص را دشوار می بینید.
-
تلاش برای استفاده از کارد و چنگال.
-
به بزرگسالان نیاز دارد تا بسته بندی مواد غذایی را در جعبه ناهار خود باز کنند.
-
از خوردن برخی غذاها خودداری کنید.
-
قادر به هماهنگ کردن حرکات برای مسواک زدن نباشید.
-
برای به خواب رفتن نیاز به کمک گسترده دارید.
-
توالت را فقط در خانه انتخاب می کند که پشتیبانی بزرگسالان وجود دارد.
-
برای ایجاد توالت روزانه مستقل کند است
-
در مراقبت از خود انگیزه محدودی را برای استقلال نشان می دهند بنابراین منتظر هستند تا بزرگسالان این کار را برای آنها انجام دهند.
در روانشناسی «خودمراقبتی» همان پیشگیری از طریق آموزش است؛ یعنی اینکه فرد برای حفظ سلامت و شادابی خود آگاهانه و هدفمند کارهای روزمرهِ کوچکی را برای خویشتن، خانواده یا دیگران انجام میدهد تا زندگی سالمتر و بهتری را خلق کند.
به باور روانشناسان «خود مراقبتی» به وضوح میتواند موجب افزایش کارایی و مهارتهای فردی-اجتماعی فرد شود و یکی از مهارتهای مهم زندگی است که به کودکان و نوجوانان کمک میکند تا مسیر زندگی را راحتتر و با خطرات و آسیبهای اجتماعی کمتری سپری کنند و به همین نسبت درصد موفقیت خویش را در زندگی بالاتر ببرند. بر همین اساس روانشناسان و رواندرمانگران توصیه میکنند تا والدین نسبت به آموزشهای خودمراقبتی در فرزندانشان حساس باشند و در جهت بالابردن آگاهی فرزندانشان در این مسیر اهتمام ورزند.