مهارت برقراری ارتباط مؤثر
این توانایی به فرد کمک میکند تا بتواند کلامی و غیرکلامی و متناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند. بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته ها، نیازها و هیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز هم بتواند از دیگران درخواست کمک کند. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران، در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است.
ارتباط مؤثر به عنوان آخرین مهارتی است که در مجموعه مهارت های زندگی به دانش آموزان ارائه میشود.
مهارت برقراری ارتباط مؤثر چیست: آموزش مهارت های زندگی موقعیتی را فراهم میکند تا در شرایط متفاوت رفتار اجتماعی مطلوب را بیاموزند. تعامل مناسب او با دیگران، خود به خود به وجود نمی آید بلکه باید آموزش ببیند که با هر فردی چگونه ارتباط برقرار کند تا دچار تنش و استرس نگردد.
این توانایی به فرد کمک میکند تا بتواند کلامی و غیرکلامی و متناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند. بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته ها، نیازها و هیجانهای خود را ابراز و به هنگام نیاز هم بتواند از دیگران درخواست کمک کند. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران، در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است.
|
|
|
مهارتی است که موجب میشود ضمن تقویت روحیهی مشارکت، اعتماد و همکاری با دیگران، بتوانیم مرزهای روابط بین خود و کسانی که دوستشان داریم را تشخیص داده و در جهت ایجاد روابط صمیمانه قدم برداریم و از سویی دیگر، هرچه زودتر به دوستیهای نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهیم، قبل از آنکه آسیب جدی به ما وارد کنند. این مهارت به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر فرد با دیگر افراد کمک می کند. توانایی ایجاد و ابقای روابط دوستانه که در سلامت روانی و اجتماعی، روابط گرم خانوادگی به عنوان یک منبع مهم حمایت اجتماعی و قطع روابط اجتماعی ناسالم نقش بسیار مهمی دارد.
با آموزش مهارت ارتباط بین فردی، فرزندتان یاد میگیرد که:
-
در برقراری ارتباط به سن و شخصیت افراد توجه کند. مثلاً نحوه ارتباط با کودک، نوجوان و بزرگسال متفاوت از یکدیگر میباشد.
-
برای داشتن رابطه مناسب، از پرگویی اجتناب کند.
-
در صحبت هایش به تحقیر و توهین دیگری نپردازد.
-
درصورتی که دیگری نظر مخالف با او دارد، ابتدا با دقت به حرفهایش گوش دهد و بعد از اینکه صحبت هایش تمام شد، پاسخ بدهد. بنابراین یاد میگیرد که عجل های در جواب دادن نداشته باشد.
-
افراد خانواده خود و دیگران را با صفت های زیبا صدا بزند. مثل مامان عزیزم، خواهر گلم.
-
قدردان زحمت های اعضای خانواده و دیگران باشد و آن را ابراز کند.
مسلماً زمانی که فرزندمان اصول صحیح برقراری ارتباط بین فردی را می آموزد، آنگاه میتوان انتظار داشت که او تعامل صحیحی با دیگری برقرار کند و از کشمکش ها و تنش ها در ارتباطاتش کاسته شود.
اهمیت یادگیری ارتباط مؤثر
کسب این مهارت به ما می آموزد برای درک موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم و چگونه دیگران را از احساسات و نیازهای خود آگاه نماییم تا ضمن به دست آوردن خواسته های خود، طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید.
انسان ها همواره به دنبال برقراری رابطه دوستانه و صمیمیت براساس اعتماد و احترام متقابل با دیگران بوده اند. آنان به صورتهای متفاوتی تربیت شده و روش های متعددی را در زندگی تجربه کرده اند. از آنجایی که هر فردی دارای عقاید، توانایی ها و هویت مخصوص به خود است، پس برای برقراری ارتباط با دیگران باید آنها را به خوبی شناخت.
البته در این شرایط نیاز نیست که عقاید و باورهای دیگران را بپذیریم بلکه کافی است به آنها احترام بگذاریم و ارتباط مؤثری با آنها برقرار نماییم.
آموزش دهندگان نکات زیر را به فرزندانمان می آموزند تا آنها در برقراری ارتباط مؤثر موفق شوند:
-
در ارتباط کلامی که با صحبت کردن برقرار می شود، سعی کنند شمرده و واضح و بدون ابهام صحبت نمایند.
-
در ارتباط خود با دیگران از حرکات دست به صورت سنجیده و به جا استفاده کنند تا مانع ارتباط روان نشود.
-
در مکالمه با دیگران گوش دادن فعال را تمرین کنند و عبارات مورد استفاده دیگران را برای نشان دادن درکشان از منظور آنها بازگو نمایند.
-
خواسته ی خودشان را برای مخاطب به گونه ای بیان کنند که برای او معنا و مفهوم داشته باشد.
-
فهرستی از عباراتی که دوست دارند دیگران درباره خودشان بکار ببرند، تهیه کرده و سعی کنند خودشان هم در گفت وگو با دیگران از آن عبارات استفاده کنند.
-
با طرح سؤالات و ارائه پیشنهاد، افراد مورد علاقه خود را به صحبت کردن دعوت نمایند.
در پایان باید گفت که آموزش این مهارت در قالب کارهای گروهی و با استفاده از ابزارهایی چون نمایش، داستان و ... دانش آموزان را برای ایجاد و ادامهی روابط توانمند ساخته و اعتماد به نفس آنان بالا میبرد.