مهارت ارتباط بین فردی
مهارت ارتباط بین فردی چیست: مهارتی است که موجب میشود ضمن تقویت روحیه ی مشارکت، اعتماد و همکاری با دیگران، بتوانیم مرزهای روابط بین خود و کسانی که دوستشان داریم را تشخیص داده و در جهت ایجاد روابط صمیمانه قدم برداریم و از سویی دیگر، هرچه زودتر به دوستی های نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهیم، قبل از آنکه آسیب جدی به ما وارد کنند.
آموزش مهارت های زندگی، موقعیتی را فراهم میکند تا در شرایط متفاوت رفتار اجتماعی مطلوب را بیاموزند. تعامل مناسب او با دیگران، خود به خود به وجود نمی آید بلکه باید آموزش ببیند که با هر فردی چگونه ارتباط برقرار کند تا دچار تنش و استرس نگردد.
انواع رابطه بین فردی
ارتباط کلامی:
گفته ها و صحبت هایی که افراد در روابط خود با دیگران بیان میکنند. شامل:
1. صحبت کردن 2. گوش دادن میشود.
|
|
|
ارتباط غیرکلامی:
بخش عمدهای از پیام هایی که ما به دیگران منتقل میسازیم برخاسته از رابطه ی غیرکلامی است، که به آن زبان بدن گفته میشود. زبان بدن، شامل حرکات اعضای بدن، ژست ها و ظاهر ماست.
مواردی مانند طرز نشستن، حرف زدن، نگاه کردن، راه رفتن، ایستادن، ظاهر، پوشش و... جزء ارتباط غیرکلامی است که هرکدام میتواند معنایی داشته باشد.
برای مثال ممکن است زمانی ما یک نفر را با حرف خود تأیید کنیم، اما با حالت چهره خود به او می فهمانیم که حرفش را قبول نداریم و یا از او خوشمان نمیآید.
با آموزش مهارت ارتباط بین فردی، فرزندتان یاد میگیرد که:
1. در برقراری ارتباط به سن و شخصیت افراد توجه کند. مثلاً نحوه ارتباط با کودک، نوجوان و بزرگسال متفاوت از یکدیگر میباشد.
2. برای داشتن رابطه مناسب، از پرگویی اجتناب کند.
3. در صحبت هایش به تحقیر و توهین دیگری نپردازد.
4. درصورتی که دیگری نظر مخالف با او دارد، ابتدا با دقت به حرفهایش گوش دهد و بعد از اینکه صحبت هایش تمام شد، پاسخ بدهد. بنابراین یاد میگیرد که عجل های در جواب دادن نداشته باشد.
5. افراد خانواده خود و دیگران را با صفت های زیبا صدا بزند. مثل مامان عزیزم، خواهر گلم.
6. قدردان زحمت های اعضای خانواده و دیگران باشد و آن را ابراز کند.
مسلماً زمانی که فرزندمان اصول صحیح برقراری ارتباط بین فردی را می آموزد، آنگاه میتوان انتظار داشت که او تعامل صحیحی با دیگری برقرار کند و از کشمکش ها و تنش ها در ارتباطاتش کاسته شود.
آموزش دهندگان نکات زیر را به فرزندانمان می آموزند تا آنها در برقراری ارتباط مؤثر موفق شوند:
-
در ارتباط کلامی که با صحبت کردن برقرار می شود، سعی کنند شمرده و واضح و بدون ابهام صحبت نمایند.
-
در ارتباط خود با دیگران از حرکات دست به صورت سنجیده و به جا استفاده کنند تا مانع ارتباط روان نشود.
-
در مکالمه با دیگران گوش دادن فعال را تمرین کنند و عبارات مورد استفاده دیگران را برای نشان دادن درکشان از منظور آنها بازگو نمایند.
-
خواسته ی خودشان را برای مخاطب به گونه ای بیان کنند که برای او معنا و مفهوم داشته باشد.
-
فهرستی از عباراتی که دوست دارند دیگران درباره خودشان بکار ببرند، تهیه کرده و سعی کنند خودشان هم در گفت وگو با دیگران از آن عبارات استفاده کنند.
-
با طرح سؤالات و ارائه پیشنهاد، افراد مورد علاقه خود را به صحبت کردن دعوت نمایند.
در پایان باید گفت که آموزش این مهارت در قالب کارهای گروهی و با استفاده از ابزارهایی چون نمایش، داستان و ... دانش آموزان را برای ایجاد و ادامه ی روابط توانمند ساخته و اعتماد به نفس آنان بالا میبرد.